zondag 18 mei 2014

Frisse Groene ijsthee voor een warme zomerse dag

Een veelgelezen, goedbedoeld voedingsadvies is geen voedingsmiddelen te eten met ingrediënten die je oma niet kende. Nou ben ik er vrij zeker van dat mijn oma niet wist wat een avocado was, dus dat advies neem ik doorgaans met een korreltje zout. Een ander advies is geen producten met meer dan vijf of kunstmatige ingrediënten te consumeren. In beide gevallen zit ik met mijn grote liefde voor groene ijsthee volledig fout. Tijd voor een eigengebrouwd fris theetje!





Zoals een van mijn foodheldinnen Karin altijd doet bij het maken van een recept zonder pakjes, ben ik begonnen met de ingrediëntenlijst op het pak ijsthee, maar in dit geval kwam ik daar niet zo ver mee.
Veel ingrediënten, én suiker, want zoals veel fabrikanten doen: zeggen dat het gezoet is met (een heel klein beetje) stevia, maar ondertussen gewone suikers of andere zoetstoffen bijmengen.




Geen kleurstoffen en geen conserveermiddelen, maar wel 'invertsuiker' (huh?) Thee-extract (0,14%!), zuurteregelaar (?) en hé, een klein beetje stevia! Gewoon gezond verstand gebruiken dus.
Begin de avond van tevoren. Wanneer je 2 kannen hebt kan je altijd verse, koude thee drinken.

Voor 1 liter ijsthee zonder suiker:
Je favoriete groene thee
1 liter water
halve limoen
pure vloeibare stevia (te koop bij goed gesorteerde drogist of natuurwinkel)

Zet in een glazen kan 1 liter groene thee. Maak 'm niet te sterk, het moet uiteindelijk dezelfde bleekgroene kleur hebben als het origineel. Laat volledig afkoelen en zet dan tot de volgende dag in de koelkast.

Meng de thee met het sap van een halve limoen en ca 20 druppels stevia. Dat laatste is mijn smaak, doe er gerust iets meer of minder in.
Doorroeren, inschenken en drinken. Zo simpel is het. Proost! en geniet van het heerlijke weer.

Toevoeging
Onder het motto 'Beter goed gejat dan slecht verzonnen' mijn variant op de heerlijke - maar veel te zoete - ijsthee die ik deze zomer dronk in de Fenix Food Factory.

Voor 1 liter ijsthee met een heel klein beetje suiker en veel smaak:
Je favoriete (groene) thee
950 ml water
50 ml vlierbessensiroop
(limoensap)

Zet de thee en laat volledig afkoelen. Voeg 50 ml siroop toe en roer door. Eerst gebruikte ik siroop van 'De smaak van' maar dat is een seizoensproduct en dus beperkt verkrijgbaar. Om het zoete van deze siroop te doorbreken was een kneepje limoensap onontbeerlijk.
Op dit moment gebruik de Elder cordial van Belvoir. Deze is van zichzelf al licht zuur, dus is limoensap niet nodig.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten