zaterdag 17 mei 2014

Romige curry van aardappeltjes en spinazie

In India hebben ze t begrepen. Vegetarisch eten moet ook lekker en troostend zijn. Vandaag mijn variatie op Saag Aloo; een milde curry van aardappeltjes en spinazie. Romig en licht zoet door de kokosroom, licht pittig door de chili en gember, smaakvol door de massala, noten en uien. 




Hoofdgerecht voor 1 persoon, bijgerecht voor 2:
1 zak spinazie van 400-500 gram
ca 300 gram krieltjes in de schil of kleine, ongeschilde Nicola aardappeltjes
1 grote of 2 kleine uien
1 grote of 2 kleine tenen knoflook
een stukje geraspte verse gember (ca 2 x 2 cm)
1 grote rode peper (met of zonder de zaadjes naar smaak)
1 ruime el massala (te koop bij Surinaamse toko of goed gesorteerde AH)
zout en peper
handje cashewnoten
75 ml kokosroom
optioneel: verse koriander
zonnebloem- of kokosolie

Snij de uien in repen en de peper in kleine stukjes. Snipper de knoflook zo fijn mogelijk. Rasp de gember.

Kook de aardappeltjes (grote evt in stukken ter grootte van een krieltje snijden) ca 8-10 minuten in gezouten water tot ze bijna gaar zijn.
Was de spinazie en laat het in een diepe anti-aanbakpan met aanhangend water slinken. Giet af in een vergiet en laat uitlekken (knijp er voor gebruik het overtollig water nog een keer uit).

Bak in de spinaziepan in een scheutje zonnebloem- of kokosolie de uien in ca 6 minuten bruin en gaar. Voeg de peper, knoflook en gember toe en laat ca 2 minuten zachtjes meebakken. Voeg dan de massala toe en bak kort even mee. Blus af met een scheutje water, en als dat verdampt is de aardappelen en in stukken gehakte cashewnoten toevoegen.

Laat ook even 2 minuutjes bakken en blus nogmaals af met een plens water. Als ook dat verdampt is hak je de uitgelekte/uitgeknepen spinazie grof in stukken en doet die in de pan. Voeg ook de kokosmelk toe en laat het geheel een paar minuutjes pruttelen/opwarmen tot de saus op dikte is.

Maak het geheel af met een flinke maling peper en zout en bestrooi - als je dat lekker vindt - met een flinke hand gehakte verse koriander.

Het gerecht is voldoende als veganistisch hoofdgerecht voor 1 persoon, maar je kunt het makkelijk uitbreiden naar een gerecht voor twee door er naan, een komkommersalade en eventueel pittig gekruide geroosterde kip bij te serveren.


Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen