vrijdag 28 maart 2014

Weekmenu

Omdat ik er vragen over krijg post ik vandaag een stukje over hoe mijn eetwijze globaal in elkaar zit en een voorbeeld weekmenu. Omdat het leven al moeilijk genoeg is en ik mezelf niet te veel wil beperken leef ik volgens het 80/20 principe; Ik doe mijn best, hou me zoveel mogelijk aan mijn eigen 'regeltjes' en zit mezelf niet op m'n kop als ik daar een keer van afwijk. Hetzelfde geldt voor boodschappen doen: bio wanneer het kan, discounter wanneer het moet.




Wat ik niet of heel weinig eet:
  1. Suiker! Het moeilijke is dat in Nederland suiker zo'n beetje aan alle industriële voedingsmiddelen is toegevoegd, zelfs aan producten waar je het niet in verwacht zoals bijvoorbeeld kippensoep uit blik. Dit betekent dus dat je altijd de kleine lettertjes op verpakkingen moet lezen.
    Bovendien zit suiker ook vaak verborgen onder andere namen als fructose, dextrine, malto-dextrine, glucose, glucose syrup, corn syrup, etc. De oplossing? Zo veel mogelijk zelf koken!
  2. Doorgekweekte, gemanipuleerde granen en dan voornamelijk tarwe (vooral wit meel) en mais.
    Rogge, boekweit, gierst, gort, quinoa en haver eet ik wel. Spelt en amaranth met mate.
  3. Aardappels. Ik eet weinig aardappels, maar mis ze niet omdat ik geen aardappelen-groenten-vleeseter ben. Af en toe een vegetarische stamppot of een aardappeltje in de soep om te binden.
  4. Melk, vooral koemelk. Ik gebruik plantaardige melk. Ik eet wel (harde) kaas, bij voorkeur geiten of schapenkaas.
  5. Soja met mate. De meeste soja is zwaar genetisch gemanipuleerd en voor de (veevoeder)teelt wordt massaal regenwoud gekapt. Maar als ik moet kiezen tussen een melkproduct of soja, kies ik toch voor de soja.
  6. Margarines en halvarines. Niet lekker en allemaal chemisch.
En dan nu het goede nieuws:
  1. Groenten en (gedroogd) fruit, bij voorkeur biologisch, maar als dat niet kan is een niet-biologische appel nog altijd gezonder dan een candybar.
  2. Variatie! Zo veel mogelijk kleuren groenten en fruit op 1 dag.
  3. Vlees met mate. Ik beperk mijn 'inner-carnivore'  tot het weekend omdat ik me biologisch vlees niet kan veroorloven en de voorkeur geef aan vegetarisch eten.
  4. Vette vis. Een sardientje uit blik op een roggecracker. Hmm.
  5. Noten en zaden (behalve pinda's): pompoen, zonnebloem, vlas, hennep, chia, alle soorten noten en kokos.
  6. Honing - met mate, want honing is ook een vorm van suiker
  7. Chocola! Maar dan wel met meer dan 70% cacaobestanddelen (sowieso het lekkerst wat mij betreft) of raw cocoa.
  8. Omdat ik grotendeels vegetarisch eet, eet ik veel peulvruchten. Lekker en veelzijdig! Uit blik wel even afspoelen i.v.m. de saponinen (zeepachtig schuim).
  9. Eieren.
  10. Rode wijn mag, maar ik hou er niet zo van, dus ik drink witte wijn
  11. Thee: groene, witte en rooibos. Kruidenthee mag ook, maar dat lust ik niet.
  12. Olie! Omdat je in deze eetwijze geen caloriën telt, hoef je niet al te bescheiden te zijn met vetten. Maar dan wel goede vetten. Olijfolie, zonnebloemolie, lijnzaadolie, koolzaadolie, sesamolie. Kijk alleen uit dat de olie niet verbrand bij het bakken. Kokosolie is ideaal voor gebruik op hogere temperaturen. Niks van het Voedingscentrum aantrekken; kokosolie is hartstikke gezond, zeker als je ervoor zorgt dat je in de menu voldoende variatie aan vetzuren binnenkrijgt. En gebruik je een keer boter, gebruik dan echte roomboter (liefst grasboter) en geniet er extra van.
Voorbeeld van een weekmenu:


Maandag
Dinsdag
Woensdag
Donderdag
Vrijdag
Zaterdag
Zondag
Fruit smoothie
Rogge- crackers met honing
Overnight oats met grdroogd fruit en noten
Fruit
Overnight oats met cocoanibs en kokos
Fruit smoothie
Omelet met groenten
Roggebrood of crackers met hummus, tomaten en rucola
Groene salade met avocado
en zaden
Tomatensalade met basilicum
Linzensalade met kokos en kerriemayo
Salade nicoise
Roggebrood met geitenkaas
Soep
Pompoensoep met geroosterde zaden en geitenkaas
Soba noodles met groene bonen en pesto
Groentenburgers met geroosterde paprikasaus
Gestoomde groenten met een boter/knoflook
Chili sin care
Geroosterde knolgroenten met noten
Groenten-aardappelen-vlees

Lijkt dit moeilijk? Dat is het niet! Wanneer je veel groenten en fruit tegelijk inkoopt kan je eindeloos variëren. Een basisvoorrraad noten en zaden en nog een aantal ingrediënten in de voorraadkast en je hoeft je eigenlijk nooit zorgen te maken dat je niets in huis hebt om lekker te eten. Maar daarover een volgende keer.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten