zaterdag 13 september 2014

Een andere aanpak: weekmenu + recepten

Na een korte vakantie in het land van Grolsch en Grote Porties en geïnspireerd door mijn korte food queeste van gisteren besluit ik dat het roer om moet. Weer eventjes streng op regime. De gewonnen pondjes eraf, de huid frisser, de weerstand hoger en het gemoed opgeruimder. 


Dit was een lekkere maaltijd, maar voorlopig ga ik het weer anders doen.


Om mezelf te dwingen ook echt mijn goede voornemens uit te voeren en vol te houden, ga ik de komende vier weken mijn weekmenu en de bijbehorende recepten op dit blog publiceren. Alles is natuurlijk vloeibaar, dus wijzigingen voorbehouden, maar als ik 'faal' is het publiek. En dat wil niemand. Ook ik niet.
Daarnaast is het voor lezers die ook willen proberen anders te gaan eten misschien wel handig om een aantal voorbeeldmenu's te hebben.

Het begin is er, maar het was best lastig. De vastgeroeste knop in het koppie moest echt even om toen ik eerder vandaag een menu + boodschappenlijst probeerde samen te stellen. Gelukkig weet ik inmiddels uit ervaring dat het na een paar weken gewoon vanzelf gaat, dus daar maak ik me niet druk om. Complicerende factor is wel dat ik voor mijn echtgenoot wel carnivorisch en koolhydraatrijk moet koken en de op het werk mee-etende collega bepaalde ingrediënten niet kan/wil eten. Maar dat laat ik voor dit blog buiten beschouwing.

Zoals een wijs man al zei: "We leren een volgende stap te nemen door deze daadwerkelijk te zetten." Dus, here goes...



Ontbijt
Lunch
Diner
Za
Speltbrood van Jordy's met oude kaas
Roergebakken kiemgroenten & paksoi met miso en restje rijst
Zo
Omelet met paprika en courgette
Groentensoep met speltbrood 
Paddenstoel stroganov met erwtjes
Ma
Fruitsmoothie met silken tofu
Toast (van rest brood) of roggecrackers met marmite, avocado en tomaat
Soba noedels met pikante tomatensaus en olijven
Di
Wo
Roggecrackers met notenboter en/of honing
Rest pompoensoep
Bonen/spinaziestoof met 'jus'
Do
Fruitsalade met noten
Humuswrap met tomaat & rucola
Tortilla español met erwtjes & leftovers salade
Vr
Soja yoghurt met fruit en zaden
???

De eerste twee dagen zijn nog even om erin te komen en restjes op te maken. Als tussendoortjes eet ik vers fruit (ik heb banaan, appel en nectarines ingeslagen) en mijn eigengemaakte fruit/notenrepen

2 opmerkingen:

  1. Leuk! Ben heel benieuwd. Succes!!! You can do it! Ik merk dat ik voor ontbijt en lunch altijd hetzelfde eet, makkelijk...maar neem me steeds voor om mijn lunches voor te bereiden, maar hou het een paar weken vol en dan is het elke dag dezelfde salade. Behoorlijk saai. Ik ontbijt altijd met green smoothies. In de winter behoorlijk saai en koud. Wellicht toch voorzichtig maar weer havermout proberen. Ik merk dat ik tegenwoordig op alle granen heftig reageer. Eet ook geen brood mee.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Gelukkig hebben we op het werk een keuken waar ik salades kan maken en zelfs koken wanneer nodig. En omdat we een paar supermarkten en een grote Turkse winkel in de buurt hebben kan ik ook genoeg afwisselende dingen kopen.

    BeantwoordenVerwijderen