zondag 16 februari 2014

Experiment: Vegan chocolademousse

Het internet staat vol met recepten voor vegan chocolademousse op basis van silken tofu, maar welke is nou de lekkerste? Met chocola, met cacaopoeder, met een combi daarvan? En wat doe je als je, zoals ik, een suikermijder bent en de meeste recepten toch met suiker gemaakt worden? Je gaat zelf een beetje spelen. Hieronder een verslag van mijn onderzoek.

Eerste experiment
Silken tofu, 85% chocolade, cacaopoeder, vanille-essence, ahornsiroop (ik had alleen ahorn/cranberry in huis), havermelk.

Het resultaat zag er zo uit:

De consistentie was meer pudding dan mousse, maar heerlijk romig en een stevige chocoladesmaak. Wel iets zuur door de cranberry-siroop. Volgende keer toch een ander zoetmiddel gebruiken. Honing misschien?

Tweede experiment
Maple/cranberry syrup vervangen door 1/4 cup honing. Dit was zoeter, maat niet té zoet. De mousse geserveerd met wat ontdooid 'zomerfruit' voor het broodnodige zuurtje. Was erg lekker.
Volgende stap: de mousse een keer maken zonder chocolade, met alleen cacao.


Derde experiment
Mousse gemaakt met alleen cacaopoeder. Eigenlijk had ik het al verwacht omdat er niets in gaat dat stolt bij lage temperaturen; dit was meer dunne vla dan mousse. Bovendien was de cacao niet helemaal opgelost en de vla dus korrelig. Ook smaakte het veel zoeter dan de mousse omdat er geen tegenwicht was van de bittere chocola. Wat naar mijn mening bewijst dat koken niet alleen een recept volgen is, maar ook instinct, buikgevoel en ervaring...



Wordt vervolgd...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten